Trykk “Enter” for å komme videre

Sju grunner til at vi ikke varsler om mobbing på arbeidsplassen

Etter Arbeidsmiljøloven finnes både rett og plikt til å si om trakassering og mobbing på arbeidsplassen, både som vitne eller utsatt. Likevel er det vanskelig å si fra om mobbing på jobben. Derfor finnes store mørketall når mobbing på jobben kartlegges. Det er flere årsaker til at det vanskelig å si fra om mobbing.

Det er vanskelig å si fra om mobbing på jobben
Det er vanskelig å si fra om mobbing på jobben

Årsak 1: Manglende kunnskap om hva mobbing på jobben egentlig er  

Det er mulig å bli mobbet på jobben uten å skjønne det. Det høres rart ut men det skjedde meg. Fordi jeg ikke visste hva mobbing på jobben egentlig var. Jeg så for meg åpenlys hån og slag, jeg visste ikke at baksnakking og utestengelse kunne være mobbing.

Årsak 2: Manglende bevissthet

Og selv om vi vet hva mobbing er kan vi bli så vant til et dårlig arbeidsmiljø og omgangstone. «Sånn er det bare her». Vi setter ikke spørsmålstegn ved urimelig og ufin oppførsel. Eller vi bare gjør som sjefen sier.

Årsak 3: Manglende kunnskap om lover og rettigheter 

Arbeidsmiljølovens § 4-3 har strenge krav til psykososiale miljøet, og selv om ikke mobbing er nevnt spesifikt går trakassering og utilbørlig opptreden under dette begrepet.  Etter Arbeidsmiljøloven finnes både rett (§ 2 A-1) og plikt (§ 2-3, 2d) til å varsle om uforsvarlig arbeidsmiljø.

Arbeidsmiljølovens krav til det psykososiale arbeidsmiljøet
Arbeidsmiljøloven om det psykososiale arbeidsmiljøet

Arbeidsgiver er pålagt å ha rutiner for varsling (§ 2A-3), og skal undersøke og få slutt på det kritikkverdige forholdet det er varslet om. Det er forbud mot gjengjeldelse for den som har varslet (§ 2 A-4). Som varsler skal du ivaretas i en slik prosess. 

Mer om varsling som arbeidstaker på Arbeidstilsynets oversikt.

Årsak 4: Teori versus praksis

Men til tross for kunnskap om regler og rettigheter. Lovverket kan virke fjernt fra virkelighetens verden (hvor mobbing faktisk eksisterer). En ting er teori, en annen er praksis.

  • Hva vet egentlig de andre på arbeidsplassen om lovverket? 
  • Kan jeg stole på at arbeidsgiver vil ta saken alvorlig? 
  • Hva er egentlig rutiner og erfaringer på denne arbeidsplassen?

Det kan være vanskelig å vite hva som faktisk settes i gang ved å si fra om mobbing på jobben. Vitner til mobbing kan være redd for straff eller å bli utsatt for det samme.  

Det dukker opp mange spørsmål knyttet til å varsle om mobbing på arbeidsplassen
Det dukker opp mange spørsmål knyttet til å varsle om mobbing på arbeidsplassen

Årsak 5: Maktesløshet 

Bare å finne ut av regler, erfaringer og rutiner kan være overveldende. 

Jeg kjente meg «liten» i systemet og lurte på om andre ville føle seg «sladret» på. Det var ikke forlokkende at andre skulle vite at jeg følte meg mobbet.

Avmakt står mot makt.  Spesielt om det er en leder som mobber. Det er logisk å tenke at en leder vil ha mer innflytelse i en slik sak (også).

Hvem har lyst, overskudd og mot til å lage oppstyr når allerede har problemer? 

Det er vanlig å føle seg liten om du skal melde fra om en sjef som mobber
Hva teller mest dine ord eller sjefens?

Årsak 6: Språkløshet 

Det er vanskelig å kalle en spade for en spade når det er første gang du ser et slikt redskap. Mobbing er et skremmende ord. Det snakkes lite om. Jeg husker at jeg selv finkjemmet tekster for å de riktige ordene for følelser og opplevelser jeg hadde hatt på jobben.

Det kan være vrient nok å finne riktige ord for «vanlige» opplevelser og følelser. 

Årsak 7: Skam og stigma

Hadde det ikke vært for skam og stigma knyttet til mobbing på jobben så hadde vi nok visst mer om hva det egentlig er og rettigheter knyttet til dette. 

Ingen (som jeg vet) er stolt av å ha blitt mobbet på jobben. Det er ikke noe vi smykker oss med eller snakker høyt om. Det knyttes til å være et utskudd. Selv overfor venner som kjente meg godt, kunne jeg tenke at de måtte tro det var noe feil med meg siden jeg hadde blit utsatt for dette.

Når vi utsettes for mobbing kan vi tro vi ikke fortjener å bli behandlet bedre; vi klandrer oss selv. Fordi sammenhengen med arbeidsmiljøet vi er i, kan være vanskelig å se. 

Det kan være lett å klandre seg selv og tro det bare er en selv det er noe galt med når man blir mobbet på jobben

Mobbing på jobben er dessverre ennå et tabu. Mange har en feilaktige forestilling om hvem det er som blir mobbet og hvem som mobber. 

Skal – skal ikke?

Det er et vanskelig valg å finne ut av hva du skal gjøre om du utsettes for trakassering og mobbing på arbeidsplassen. Jeg tror at skam og stigma er den største årsak til at dette blir vanskelig. Fordi det ikke snakkes høyt om vet vi ikke nok om temaet og det er vanskelig å vite hvordan det vil mottas og håndteres.

Det er flere ting du bør vurdere om du står i dette på jobben. Bruk framfor alt tid på en beslutning og ikke gjør noe forhastet.

Oppfordring

Jeg håper at denne bloggen, og etterhvert boka jeg skriver på, kan få slutt på de misoppfatninger vi har om mobbing på jobben. I den forbindelse:

Jeg ble inspirert til å skrive dette da det viste seg vanskelig å få folk i tale om dette temaet, men gir ikke opp så lett. Jeg hører gjerne fra deg som har erfaring med mobbing eller varsling på jobben.

  • Fikk du en bedre arbeidssituasjon etter du meldte fra?
  • Hva vil du anbefale andre å gjøre?

Vær den første til å kommentere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Ta gjerne kontakt på hei@mobbebloggen.no
error: Content is protected !!