Trykk “Enter” for å komme videre

Hvorfor det er verre å bli baksnakket av sjefen enn en kollega 

I gårdagens artikkel om baksnakking på arbeidsplassen i e24.no finner du råd om hva du kan gjøre om du blir baksnakket på jobben. En definisjon på baksnakking er “å bli omtalt nedsettende eller negativt når man ikke er tilstede”. 

Artikkelen gir også råd om hva man kan gjøre om man er vitne til baksnakking på jobben. Å ta problemet opp med leder var nevnt i begge tilfeller. Men hvem kan du kontakte om det er sjefen som baksnakker deg? 

Makt og avmakt

En standard definisjon er at makt forekommer når en aktør A får en aktør B til å gjøre noe hun eller han ellers ikke ville gjort (Engelstad, 1999). Dette er kjernen i hvorfor det er verre å bli baksnakket av sjefen enn en kollega.

At en leder som baksnakker faktisk mobber, fikk jeg tilfeldigvis vite i en youtube video

Når det er sjefen som baksnakker, blir det færre og melde fra til. Egentlig skal du da gå til din sjefs sjef for å fortelle om hva du utsettes for.

På grunn av maktubalanse blir det verre å si fra om mobbing når sjefen mobber.

En leder vil få med seg andre på sin negative holdning og behandling av deg (om andre vil eller ei). Dermed får baksnakking større omfang og konsekvenser. Vi vil at sjefen skal være fornøyd med oss og de færreste stiller spørsmål (høyt) ved sjefens avgjørelser og holdninger. Vi er stort sett lydige arbeidstakere.

De fleste av oss gjør som sjefen sier, det ligger i definisjonen av makt

Når du skal melde fra om at sjefen baksnakker/mobber deg følger logisk at hen har mer påvirkningskraft enn deg. Det er lett å tenke at en leders ord vil vektlegges mer.

Det er vanskeligere å forsvare seg mot en som har mer makt. Det er også vanskeligere å forsvare seg når du er alene mot et flertall. Spesielt med lederen i bresjen. I tillegg vil det å være i en slik destruktiv arbeidssituasjon gjøre, at det og stå opp for seg selv kjennes ekstra vanskelig.

Hvordan baksnakking blir til mobbing

Det kan ta tid før man oppdager at sjefen baksnakker deg. Hva som foregår bak din rygg kan du få hint om. Du kan føle at noe skurrer. Men det tar tid å se det i en større sammenheng, som noe som foregår systematisk. Og til da kan sjefens negative innstilling til deg blitt en vedtatt sannhet (som har forsterket seg selv) og det kan ha blitt til mobbing. 

Men baksnakking og mobbing er vel ikke det samme? Det trenger det ikke være. 

To viktige momenter i definisjoner på mobbing er at negativer holdninger eller handlinger er  

  1.  vedvarende og/eller gjentagende over et lengre tidsrom
  2. vanskelige å forsvare seg mot

Det ligger i baksnakknings natur at du ikke er tilstede og dermed ikke for forsvart eller forklart/utdypet det negativt som blir sagt om degn. Et dårlig rykte på jobben kan bli i en negativ selvforsterkende sirkel.

Eller kanskje mer riktig; en nedadgående spiral. Sjefen har innflytelse på arbeidsoppgaver, ansvar, lønn og bonuser så derfor blir baksnakking til mer enn bare snakk. Baksnakking kan dermed få store konsekvenser for livet ditt.

Når du først har fått et dårlig rykte på jobben kan det være vanskelige å får snudd andres forestilling av deg
Når du først har fått et dårlig rykte på jobben kan det være vanskelige å få snudd andres forestilling av deg

Mobbing på jobben = dårlig ledelse?

Det blir ekstra ille når det er sjefen som baksnakker på grunn av hens påvirkningskraft og innflytelse.

Skal ikke sjefen kunne snakke om deg til andre? Jo, klart det må hen jo. Vi forventer for eksempel at sjefen skal vurdere/omtale oss i forbindelse med medarbeidersamtaler eller lønnsoppgjør. Likevel kan man fra en god leder forvente å få konkrete tilbakemeldinger og dialog om problemer. Det er vanskelig og forsvare seg mot kritikk som ikke er direkte.

Det er også vanskelig og forsvare seg mot kritikk som ikke er spesifikk. “Dette er ikke bra nok” er ikke en god tilbakemelding. Overdreven og ukonkret kritikk kan faktisk være mobbing. 

En annen grunn til det er ekstra ille at sjef som baksnakker, er jo at det er en leders rolle faktisk er å lede. God ledelse skiller seg fra dårlig ledelse blant annet ved å skape trivsel og motivasjon. Dårlig ledelse kan bli til mobbing på jobben.

Det er vanskelig å prestere når du blir holdt utenfor, ikke trives eller føler tillit på jobben.  Det er i bedriftens interesse med motiverte arbeidstakere som blomstrer. Det er slik vi yter vårt beste på jobben.

Godt arbeidsmiljø skaper gode resultater

Kilde: Engelstad, Fredrik (1999): ”Maktbegrepet etter Max Weber”, i F. Engelstad (red.): Om makt. Teori og kritikk. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Vær den første til å kommentere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Ta gjerne kontakt på hei@mobbebloggen.no
error: Content is protected !!